Mød Josephine fra A Tasty Love Story

May 22, 2015

YO WEAR og YO STUDIOS har tilknyttet Josephine Malene som fast madblogger og kostekspert. Måske kender du hende fra den vidunderligt smukke og inspirerende madblog 'A Tasty Love Story'. 

Josephine Malene har en BA i global ernæring og sundhed, og færdiggør pt. sin MSc i Human Nutrition. Med den baggrund skaber hun velsmagende opskrifter, der altid er en fryd for øjet, og som gør det til en sand fornøjelse at nære kroppen med alt det, som den har brug for.

Josephine Malene tror på, at man skal spise efter sæsonerne, spise så naturligt som muligt og vigtigst af alt- nyde hver en bid af sin tallerken.

Vi har talt lidt med Josephine Malene om morgenmad. Læs videre, bliv inspireret og hop ind i det vidunderligt vanedannede madunivers A Tasty Love Story byder på...

Josephine Malene, hvordan sammensætter man et sundt morgenmåltid?

"Det er så vigtigt at mærke efter, om man føler sult om morgenen. Hvis man har svært ved at klemme noget ned, så kan det være en ide blot at tage en banan i tasken eller lave en shake og nappe med på farten, fremfor at tvinge sig selv til at spise et stort solidt morgenmåltid uden velbehag."

"Hvis man derimod er typen, som har meget appetit eller er aktiv fra morgenstunden, handler det om at få et balanceret måltid. Grove kulhydrater og let optageligt protein sørger for, at man får fyldt alle depoter op.  En portion havregrød lavet med et æg, toppet med frisk frugt og lidt skyr er et godt eksempel på et sådant måltid."

Lækker let morgenmad

Er det myte eller fakta, at det kan være en god ide at morgentræne på tom mave, hvis man er ude efter et vægttab?

"Der er ingen tvivl om, at kroppen har godt af at få lidt energi i systemet, inden man går i krig med vægtene eller dagens løbetur. Kroppen har været udsat for let faste i løbet af natten, og for de færreste er der ikke meget energi tilbage i blodet. Da vores kulhydrat depoter i musklerne i mindre eller højere grad er tappet, kan vi risikere at løbe tør for energi under træningen. Særligt hvis den er af længere varighed og af mere udholdende karakter."

"Når man ser på vægttab, skal man se alle døgnets 24 timer som en konto, der dagligt bliver gjort op. Det gør derfor i princippet ikke nogen forskel, hvornår på dagen man indtager sin mad. Derimod handler det om, hvor meget mad man indtager i løbet af døgnet."

"Udfordringen for nogle typer er, at deres spisemønstre kan trigge overspisning eller sukkertrang. Dette sker for eksempel, hvis man kommer til at vente for længe med at spise efter træning og pludselig bliver voldsomt sulten senere på dagen. Det er derfor vigtigt at få fyldt kroppen op med gode kulhydrater og protein indenfor de første par timer efter aktivitet, så trætheden, sukkertrangen og utilpasheden ikke rammer en med et brag. "

"I bund og grund er det bare vigtigt at være klar over, at vi er alle er forskellige, og noget der fungerer godt for nogen, kan være et dårligt valg for andre. Svaret på spørgsmålet, myte eller fakta, vil derfor altid være individuelt."

Morgenmad for de sultne 

Hvad er din yndlings morgenmads-menu?

" Jeg er typen, der skifter min morgenmad ud med faste jævne mellemrum og får ofte lyst til en bestemt ting. For tiden er det den føromtalte protein havregrød med topping. Typisk spiser jeg den samme morgenmad flere uger i træk, indtil en ny lyst bider på.

Nogle ting du dog som oftest finder på mit morgenbord er...

Det grove- Rugbrød, havregryn eller knækbrød

Det friske- Frugt eller grønt

Det fra mejeriet- Græsk yoghurt eller mælk

Det crunchy-  Nødder eller kerner

Tak til Josephine Malene fra A Tasty Love Story. Vi er taknemmelige for at have så dygtig en madekspert med ombord, og glæder os til mange flere råd og opskrifter fra hende fremover.